Stellantis CEO’su Çin EV maliyet verimliliğini yakalamayı hedefliyor
Tavares, tarifeleri, eski otomobil üreticilerini EV’leri yaklaşık üçte bir daha ucuza üretebilen Çinli rakiplerin elde ettiği maliyet verimliliğini deneyimlemekten alıkoyarak dezavantajlı duruma düşürebilecek bir “tuzak” olarak tanımladı.
Bu zorluğa karşı koymak için Stellantis, geçen Ekim ayında Çinli EV üreticisi Leapmotor’da %21 hisse satın alarak önemli bir adım attı. Bu ortak girişim, Stellantis’e Leapmotor’un teknolojisine erişim ve Çin dışında EV’lerini üretme konusunda münhasır haklar sağlıyor.
Şu anda Stellantis, Fiat, Jeep ve Alfa Romeo modellerini de ürettiği Polonya’daki Tychy fabrikasında Leapmotor EV’leri üretiyor. Tavares, Stellantis’in Kuzey Amerika’da da Leapmotor EV’leri üretmeye başlayabileceğini belirtti.
Ancak şirket, Avrupa ve ABD’de farklı ticaret engellerine maruz kalıyor. Çin yapımı EV’ler Avrupa’da halihazırda satılıyor ve bireysel Avrupa ülkelerinin desteğiyle daha fazla fabrika kuruluyor. ABD ise daha korumacı bir tutum benimsedi.
Biden yönetimi, Çin yapımı EV’lere %100 tarife uyguladı, Enflasyon Azaltma Yasası aracılığıyla yerli üretimi teşvik etti ve Çin yapımı otomobil bileşenlerini hedef aldı. Ayrıca, Amerikan yollarındaki araçlarda Çin yazılımı ve donanımının yasaklanması önerileri var.
Leapmotor EV’lerinin ABD tesislerinde üretilme potansiyeline rağmen, Çin dışı parçaların kullanılması ve ABD ücretlerinin ödenmesi gerekliliği nedeniyle tasarruflar minimal olabilir. Ayrıca, ABD Senatörü Marco Rubio ve diğerlerinin Ford’un Michigan’daki planlanan batarya tesisine yönelik eleştirileri gibi siyasi zorluklar da açıkça görülüyor.
ABD ve Avrupa arasındaki ticaret stratejilerindeki farklılık, otomobil üreticileri ve yöneticiler arasındaki bölünmeleri vurguluyor. Volkswagen ve BMW gibi bazı Avrupalı otomobil üreticileri rekabet avantajı sağlamak için Çin teknolojisini ve ortaklıklarını benimserken, Ford dahil ABD’deki diğerleri, eşit şartlar ve rekabetçi EV modelleri geliştirmek için zaman sağlamak adına tarifeleri savunuyor.
Bu farklılıklara rağmen, sektör uzmanları Çin’in EV endüstrisinin küresel çapta baskın bir güç haline geleceğini öngörüyor. Avrupa Birliği %35,3’e varan tarifeler önerdi ancak ortak düzenleyici çerçevesi nedeniyle Çinli otomobil üreticilerini tamamen dışlayamıyor.
Öte yandan, ABD Çin yapımı yapay ve doğal grafit üzerindeki %25’lik tarifeyi yeniden açıldı ve Novonix gibi şirketler yerli üretimi artırmak için ABD hibelerinden ve vergi kredilerinden yararlanıyor.
Stellantis, 2030 yılına kadar Avrupa’da %100, ABD’de %50 EV satışı hedefiyle elektrifikasyon hedeflerine bağlı kalmaya devam ediyor. Şirket ayrıca 20.000 Avro’dan başlayan fiyatlarla yakında piyasaya sürülecek Citroen e-C3 ve Leapmotor EV’leri gibi daha uygun fiyatlı modellere odaklanıyor.
Bu gelişmeler arasında, İsrailli batarya malzemeleri şirketi Addionics’in CEO’su Moshiel Biton, eski otomobil üreticilerinin EV pazarında rekabetçi kalabilmek için sadece Çin teknolojisine güvenmek yerine yenilik yapma ihtiyacını vurguluyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulundu.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.